Monday 2 June 2014

Taejongdae Tour, Busan

Plan hari kedua di Busan, lawatan ke Taejungdae dengan menaiki Busan City Tour Bus. Bas akan bertolak dari depan Hotel Arirang Busan, berhampiran dengan Busan Station Square. Untuk mencari Hotel Arirang setelah turun dari Busan Subway Line 1, Busan Station....sila keluar dari exit 8, seberang jalan dan akan nampak Hotel Arirang di sebelah kiri. Kami beli T-Money di C U Convenience Store di sebelah Hotel Arirang. T-Money ini seperti kad touch & go. Tetapi boleh digunakan untuk menaiki subway dan juga bas. Kami beli dengan harga 3000w dan isi semula 20000w.

Restoran Samarkand ini kami jumpa secara kebetulan di hadapan tourist information centre. Halal tetapi masih tutup semasa kami lalu di sana.

Busan City Tour Bus akan lalu 75 Square -> Taejongdae Resort Park -> National Maritime Museum (International Cruise Terminal), Namhangdaegyo Bridge -> Songdo Beach -> BIFF Square -> Jagalchi Market dan balik semula ke Stesyen Busan. Perkhidmatan bas bermula dari jam 9.30 pagi dan bas terakhir jam 5 petang (bertolak setiap 30 minit). Jangka masa perjalanan meliputi seluruh destinasi ialah 1 jam 40 minit jika kita tidak turun dimana-mana perhentian.

Kami tidak merancang untuk lalu ke seluruh tempat, sebaliknya kami turun dia Taman Taejongdae.
Taman ini juga agak luas dan kami tidak merancang untuk berhenti di semua tempat. Tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke sini. Dari pintu masuk, perlu menapak untuk ke Stesyen Tren Danubi. Mengah juga weii sebab agak mendaki. Untuk naik tren Danubi ini perlu bayar 1500won untuk sehala sepusingan. Waktu operasi dari 9 pagi hingga 6 petang. Tren ini akan berhenti di beberapa perhentian. Kami turun di Observatory untuk melihat pemandangan sekitar tetapi tidak banyak yang dapat kami lihat sebab dalam proses baikpulih.

Beli tiket tren Danubi di sini, 1500 won.

Kami hanya berjalan kaki sahaja dari Observatory untuk ke perhentian yang seterusnya.
Turun tangga, kami jumpa ini. Tetapi tarikan pemandangan yang amat cantik membuatkan kami turun juga ke bawah.

Nampak lighthouse ini dari atas. Turun atau tidak...turun atau tidak....sebab memikirkan perlu mendaki tangga semula ke atas.

Nampak ahjummah ini sedang membersihkan rumpair dan karang yang baru dikutip.

Ahjummah mengutip rumpair.

Berjaya tiba di bawah.

Pemandangan yang cukup menarik. Sekawan burung sedang mengekori feri ini.