Tuesday 3 June 2014

Gamcheon Cultural Village dan Busan Tower

Destinasi hari ini ke Gamcheon Cutural Village. Untuk ke sana, kami naik train dan turun di Stesen Toseong (Line 1 aliran Sinpyeong), keluar melalui exit 6, jalan terus hingga ke simpang dan ke kanan. Di sebelah kanan akan jumpa hospital berwarna coklat dan Busan Cancer Centre. Tunggu bas nombor 2 dari peehentian bas hadapan hospital dan terus ke Gamcheon Cultural Village. Jalan menuju ke Gamcheon Cultural Village mendaki bukit dan agak berbelit. Pemandu bas pandu bas ala-ala kat F1 Sepang. Bas akan berhenti di laluan masuk ke Gamcheon Cultural Village, tetapi perlu jalan ke belakang sedikit dan masuk melalui satu lagi laluan di sebelah kedai runcit. Di situ ada Tourist Information Centre dan kita boleh beli peta Gamcheon Cultural Village di situ.

Ahjummah ini sangat peramah dan cuba berkomunikasi dengan kami walau tidak pandai berkomunikasi sepatahpun. Maka jadilah kami seperti ayam dan itik. Yang Nafwal faham, dia kata mata kami cantik hehehe....
Hanida dan bakal mak mertua? ;-)
i

Kawasan ini juga merupakan kawasan perumahan. Oleh itu, di sesetengah tempat ada papan tanda mengingatkan pengunjung agar tidak bising dan tidak mengambil gambar untuk menghormati privasi penghuni.

Masuk sahaja di kawasan ini, kami jumpa pasu bunga yang pakai seluar jeans. Kreatif!

Kalau datang ke sini pada musim panas, ada baiknya kita pakai payung. Tetapi, walaupun musim panas, cuaca agak nyaman.

Cop setem pada peta. Ini room of darkness ke apa ke namanya....lupa pula...

Pemandangan dari atas bumbung. Cantik dan berwarna-warni.

Ini cafe tempat kami minum ice shave dengan harga 3000w satu. Sedap!






Trip seterusnya ke Busan Tower. Untuk ke sini, turun di Stesyen Nampo dan keluar di exit 7. Belok ke kiri sehingga jumpa Gwangbok-ro Street lebih kurang 160 meter di hadapan. Kemudian kita akan nampak escalator di sebelah kanan. Kita perlu naik lif yang berjela-jela tinggi ke atas. Malangnya turun perlu menapak ye. Atas sebab itu perlu pakai kasut yang selesa supaya kaki tak sakit. Rasa kurang rajin pula untuk menaip tentang Busan Tower. Cuma di atas ada Yongdusan Park, kedai tempat membeli souvenier dan kunci-kunci cinta sama seperti di Seoul Tower.





 Fridge magnet berharga dari 3000w dan ke atas.


Macamlah sangat.

Mencari kunci cinta :)


Kanak-kanak ini menegur kami dan cuba berkomunikasi :)





























No comments:

Post a Comment

Krabi Hari Ketiga

Sewa dan naik motor? Macam berani ajelah. Walhal dalam seumur hidup, baru sekali aku naik motor. Itupun tak sampai 1 kilometer :D Ok pengala...